bil

Hvor mye koster det med ny Tesla Model Y sammenlignet med å beholde fem år gammel Model 3?

Det er drøyt fem år siden jeg skrev at jeg kjøpte min aller første bil da Tesla Model 3 kom på det norske markedet i 2019.
Eivind Berg 10 min å lese
Hvor mye koster det med ny Tesla Model Y sammenlignet med å beholde fem år gammel Model 3?
Photo by Tyler Casey / Unsplash

Det er drøyt fem år siden jeg skrev at jeg kjøpte min aller første bil da Tesla Model 3 kom på det norske markedet i 2019.

Hvor mye koster egentlig en Tesla Model 3?
Tesla Model 3 treffer innenfor mine tre viktigste kriterier for en elbil. Størrelse, pris og rekkevidde. En startpris på 450.600 virker lovende, men hva er den faktiske kostnaden, og hvor mye koster den per år alt tatt i betraktning? Min bilhistorie Dagens Næringsliv har en spalte der en person

Konklusjonen var at bilen koster mye mer enn du tror, men samtidig er det en kostbar nødvendighet for familie med barn.

💡
I en tidlig versjon av artikkelen hadde jeg en logisk brist i utregningen som gjorde regnestykket en del bedre enn det skulle vært. Hvis du er ute etter svaret på tittelen - nei, det er ikke billigere med en ny bil enn å beholde en fem år gammel bruktbil, men kostnaden trenger ikke å være avskrekkende.

Vi har vært stort sett vært veldig fornøyd med bilen, og hadde tenkt til å holde på den til den døde. Det var helt til Tesla kom med en epost som snudde alt på hodet:

Rimeligere enn du tror.

Vi har oppdatert prisene på alle varianter av Model Y og Model 3. Design din Model Y og Model 3. Du kan bestille på nettet og motta et innbyttetilbud for din nåværende bil fra der du er.

Normalt sett ignorerer jeg markedsføring, men "rimeligere enn du tror" vekket noe i meg. Det var en påstand jeg måtte sjekke.

Her er en sammenligning av hvordan prisene for en Model 3 som jeg kjøpte i 2019, og en ny Y i 2024 hvis jeg skulle kjøpt en ny en.

Innkjøp Tesla Model 3 (2019) Tesla Model Y (2024)
Modell Long Range AWD Long Range AWD
Bil (kost innkjøp) 454700 449990
Farge 20900 12000
Autopilot / FSD 41800 0
Vinterdekk 15560 22409
Vrakpant 2400 2400
Avgifter 6240 31039
Totalt kostnad ny 541600 517838

Forventede kostnader år fem til ti med Tesla Model 3

For å vurdere økonomien i å bytte bil må jeg se på hva verdien er på den gamle som må selges, og hvilke kostnader jeg kan forvente over de neste fem årene.

Uten nybilgaranti må jeg betale for alt som går galt de neste fem årene (bortsett fra batteriet som har en garanti på åtte år). Heldigvis er det færre ting som går galt med elbiler enn tradisjonelle biler, og jeg har hatt få problemer med nåværende bil. Dette er det som er fikset på fem år:

  • Byttet bærearmer foran (mye bråk, vanlig feil).
  • Byttet film på dørhåndtakene (som ga meg et helsikes kutt i en finger da jeg åpnet døra en dag).
  • Fikset tåkelys etter EU-kontroll.
  • Retrofit av Trunk Lid Harness (Teslas initiativ).

Alt dette ville nok gått opp i lavt femsifret uten nybilgaranti. Det er vanskelig å si hvor mye som kommer til å gå galt de neste fem årene, men i følge bilhjelpen fra If bør jeg forvente 758 kroner i måneden i service-kostnader.

I beste fall er det 0, i verste fall ryker batteriet etter åtte år og én dag med sekssifret regning som resultat.

Jeg har uansett regnet med følgende kostnader de neste fem årene:

Verditap: Basert på nypris på 541.600 kroner bør jeg kunne forvente en nåverdi på 250.000 kroner. Det har jeg regnet ut fra artikler fra NAF og Smarte Penger. Fra NAF:

Normalt verditap for en nybil det første året er rundt 20 prosent. Etter to år har prisen gjerne falt med rundt 30 prosent fra nypris, og etter tre år med rundt 40 prosent fra nypris

Videre blir verditapet gradvis mindre etter hvert som bilen blir eldre. Når bilen er seks år gammel eller mer, faller verdien gjerne med rundt 10 prosent fra år til år.

Fra første innlegg om Model 3:

Gitt at vi ikke kjører mer enn 10.000 kilometer i året håper vi at vi får igjen over 50 prosent ved salg av bilen hvis den skal selges om fem år.

For moro skyld sendte jeg en forespørsel om innbytte via Tesla. Estimatet jeg fikk var 233.000 kroner, som tilsvarer et verditap på 57 prosent på drøyt fem år. Estimatet avhenger av spesifikasjon, standard, tidligere ulykker og lignende.

Basert på en nåverdi på 233.000 kroner vil ti prosent verditap per år de neste fem årene gi 95.415 kroner.

Utstyr: 0 kroner. Her har jeg alt jeg trenger.
Nye dekk: 25.000 kroner. Jeg har lært at dekk er datovare, og at jeg må bytte ut de fem år gamle dekkene med nye sommer- og vinterdekk.
Reparasjoner/service: 45.480 kroner (basert på tilsvarende bil via bilhjelpen).
To EU-kontroller: 2.840 kroner.

Totalt gir dette 168.735 kroner. Andre kostnader som forsikring (som for oss er så og si identisk mellom bilene), premium connectivity og lading gjelder uansett hvilken bil jeg skal ha.

Forventede kostnader første fem år Tesla Model Y

En ny Model Y vil også ha en del kostnader de neste fem årene.

  • Verditap: Med samme verditap som på 3'en (57 prosent) er verditapet over 295.167 kroner. Det gir en verdi etter fem år på 222.671 kroner.
  • Nytt utstyr: 10.000 kroner som skal dekke takstativ og gulvmatter. Takboksen jeg kjøpte for Model 3 er kompatibel med Model Y.
  • EU-kontroll: 1.420 kroner.

Med nybilgaranti slipper jeg reparasjonskostnader de neste fem årene.

Det virker i utgangspunktet som et elendig regnestykke. Regnestykket blir noe bedre ved at Tesla slengte på et par tusenlapper med 5.000 kilometer gratis supercharging hvis levering skjedde i juni. Som gir en totalkostnad de neste fem årene på knapt 293.000 kroner.

En annen viktig ting må ikke glemmes: Finanserings- og alternativkostnaden ved å kjøpe ny bil.

Alternativkosten ved å kjøpe ny bil

Jeg har sett på to måter å finansiere bilen: Egenkapital eller lån over fem år. I begge tilfeller må jeg regne på hva jeg kan forvente i avkastning på pengene som går med til å betale bilen.

Forskjellen på de alternativene er at med egenkapital kan hele summen investeres fra dag én, mens med lån må kostnaden for lån og renter investeres månedlig over tid.

Her er et veldig grovt regnestykke for hvordan det kan se ut:

Finansiering Egenkapital Lån
Finansieringskost 0 39310
Rentefradrag 0 8648
Avkastning (6-10 % per år) 95663-172163 87575-122422
Avkastning etter skatt 74617-110184 68309-78350

Jeg har lagt til grunn avkastning etter skatt siden jeg om fem år kan forvente at jeg må kjøpe ny bil uansett, og at jeg da har behov for pengene. Her kan du for så vidt argumentere for at hvis jeg kan ta ut penger skattefritt fra en aksjesparekonto om fem år. Uansett er dette hypotetisk, men alt ettersom hvordan jeg finansierer bilen, og hvilken avkastning jeg kan forvente, antar jeg i hvert fall en alternativkostnad på mellom 68.309 kroner og 110.184 kroner.

Jeg solgte min Tesla Model 3

Det var ikke planlagt, men kostnaden var ikke avskrekkende heller.

Teslas tilbud var et estimat. Jeg forventet i hvert fall ikke høyere pris fra Tesla, og jeg sjekket litt rundt og endte opp med å selge den for 235.000 kroner gjennom en annen forhandler.

Basert på bruktmarkedet på Finn kunne jeg sannsynligvis solgt den privat for mer. Jeg regner med 270.000 kroner, men jeg er fornøyd med å slippe fremtidig ansvar i forbindelse med reklamasjon, et raskt salg med penger på konto i løpet av få dager, og at forhandleren tok av seg det kosmetiske, markedsføringen og selve salget.

Uansett, 235.000 kroner betyr 235.000 kroner som går inn i egenkapital på ny bil, og den totale finansieringskosten for en ny bil er dermed bare 282.838 kroner.

Det endelige regnestykket

Det er vanskelig å komme opp med et endelig regnestykke fordi der er så mange ukjente faktorer her, og noen av dem har jeg justert i det endelig regnestykket.

  1. Noen tenker nok kanskje at jeg kaster bort penger ved å selge via en forhandler som skal ha en solid markup på bilen. Det stemmer nok. Basert på markedet i ettertid, og hva jeg så bilen ble lagt ut for, er jeg ganske sikker på at jeg hadde fått 270.000 kroner for bilen privat.
  2. Forsikring er interessant, og jeg fikk faktisk marginalt billigere forsikring for Y enn jeg har hatt de siste fem årene med den gamle.
  3. I tillegg, hva er verdien av FSD til Model 3 i andrehåndsmarkedet? Personlig tilskriver jeg omtrent null verdi for FSD, og tar jeg vekk FSD fra prisen på 2019-modellen har selve bilen holdt seg bedre i verdi, og regnestykket for Model Y blir bedre.
  4. Kombinasjonen av at jeg mener FSD har 0 i verdi, og at jeg kunne solgt bilen for mer, gjør at jeg mener jeg kan sette verditapet på Y'en lavere enn det faktiske verditapet jeg har hatt på 3. Jeg har derfor valgt å sette verditapet til 50 % på Y.

Dette viser at regnestykket ikke er bra, men samtidig ikke avskrekkende. Jeg kan trikse og mikse disse tallene til at det passer historien min. Det er først når du regner på alternativkostnader at det blir veldig dyrt (og jeg tør jo egentlig ikke tenke på hva alternativkostnaden med 541.600 kroner for ny bil i 2019 egentlig var...). Her har jeg valgt ut antatt kostnad på boliglånet de neste fem årene for egenkapitalen, siden det er der jeg ville plassert kapitalen.

Er det verdt 2.677 kroner ekstra per måned over fem år å bytte bil?

Konklusjon

Det er ikke billigere med ny bil enn en fem år gammel bruktbil. Det er likevel snakk om mye penger, og jeg tror egentlig vi er i en ganske unik posisjon som gjør at regnestykket kan rettferdiggjøres. For oss var det mange ting som klaffet tidsmessig.

  1. For en trebarnsfamilie med barn på fire, syv og ti år begynte Tesla Model 3 å bli litt liten.
  2. Vi skal ikke spare egenkapital til bolig eller hytte, så vi kan fremskynde kostnader uten at det påvirker noe som helst. Hvis målet var å flytte til en ny bolig i løpet av de neste fem årene hadde vi ikke kjøpt ny bil.
  3. Bilen var fem år gammel, og timingen var god med utløp av nybilgaranti og dekk som måtte byttes.

Hva det er verdt å ha en Y sammenlignet med en 3 de neste fem årene er subjektivt. Men jeg kom frem til at basert på det finansielle, kombinert med familiesituasjon, var det egentlig fornuftig å bytte bil. Kvalitetsforskjellen på en Model 3 fra 2019 og en Y fra 2024 er relativt stor, og etter tre måneder som Y-eier så kan jeg ikke si jeg angrer. Y anno 2024 er en bedre bil enn 3 anno 2019.

Hvis dette virker fornuftig for deg, og du er i markedet for ny bil, kan du ved å trykke på knappen under få 11.500 kroner i avslag på en ny Tesla (jeg får 5.000 kroner til å bruke på supercharger eller lignende).

Hvor fornøyd har jeg vært med Tesla Model 3?

Jeg er ikke misfornøyd med Model 3. Egentlig har jeg vært en veldig fornøyd Tesla-eier de siste fem årene.

Det er enkelte ting du ikke kan forberede deg til på forhånd når du ikke har hatt Tesla (eller en bil fra før). Dette er basert på mine opplevelser, og det bør leses i kontekst av at jeg er langt fra noen bilgal person. Jeg er en teknolog som setter pris på at ting virker. Ting som driver andre fra vettet kan jeg ignorere lett, mens programvareoppdateringer jeg elsker, bryr ikke mange seg om.

Det positive

  • Software: Kort og godt: Fantastisk. Jeg var ikke forberedt på hvor stort savnet etter Tesla er hver gang jeg har brukt en leiebil. Programvaren er en av grunnene til det.
  • Rekkevidde: Den holder det den lover. Kjører jeg 80 km/t i snitt på sommerstid får jeg den oppgitte rekkevidden. Om vinteren er det en annen sak, men det er ikke halvgalt der heller.
  • Det er utrolig tilfredsstillende å aldri måtte dra innom en bensinstasjon!
  • Bagasjerommet: Vi har egentlig hatt null problemer med plassen. Vi er en familie på fem som har klart oss med Model 3 på bilferie med barnevogn med nok plass til bagasje til alle. Her skal takboksen ha noe av æren for å håndtere ting som paraplytrille. Samtidig var vi også vant til å reise på fjellet med ski, barnevogn og bagasje uten bil da vi hadde to barn. Det går faktisk an å pakke lett.

Det negative

  • Det kan være problemer i daglig bruk om vinteren. De rammeløse vinduene fryser, og dørene blir umulige å åpne. Det verste var da barn nummer tre meldte sin ankomst en iskald februarnatt. Dørene var selvfølgelig frosset fast, og det rammeløse vinduet ville heller ikke senke seg slik at jeg kunne åpne døra. Med kokende vann fikk jeg åpnet den, men ikke nok til at jeg klarte å lukke igjen døra uten fare for å knuse bilvinduet. Med litt mer varme og tid gikk det til slutt. Vi kom oss på sykehuset, men da vi skulle parkere hadde selvfølgelig dørene frosset fast igjen...
  • Som nevnt i det forrige innlegget hadde jeg aldri kjøpt en Tesla Model 3 dersom jeg hadde tre barn som skulle fraktes daglig. Det er utrolig mye pes med bilstolene, men det går. Dette er noe som blir enklere med alderen. Spesielt når barna er store nok til at én kan sitte fremme på korte turer.
  • Rekkevidde med takboks, motorvei, mye vind og/eller vinter er ikke noe å rope hurra for.
  • Bagasjerommet: Det er vanskelig å forestille seg hvor trang den bakluka egentlig er. Jeg har stått på parkeringsplass og pakket ut en høytrykksspyler bit for bit fordi boksen ikke fikk plass i bagasjerommet til 3ern. Det kommer ikke til å skje igjen for aldri har jeg følt meg mer som en idiot enn da. I tillegg er det umulig å åpne bagasjerommet uten at alt inni blir kliss vått hvis det er snø på bilen.

Det viktigste er uansett at alt det negative kan stort sett tas høyde for.

Hvordan er Model Y sammenlignet med Model 3

Tesla Model 3 (2019) Tesla Model Y (2024)
Faktisk rekkevidde 472km 525km
Bagasjerom 500 854
Parkering Ultrasonic Sensor Vision ID
Hardware HW3 HW4
Elektrisk bakluke Nei Ja
Rattvarme Nei Ja
Hengerkrok Nei Ja
Nybilgaranti Nei Ja
Hendel til visker/blinklys Ja Ja (enn så lenge)

I tillegg er det en haug med andre inkrementelle forbedringer på Model Y’en som er merkbare.

  • Y anno 2024 har dobbelisolerte dører med membran. Det vil (forhåpentligvis) forbedre ising om vinteren, og det forbedrer definitivt mye på veistøy.
  • Y har betraktelig bedre fjæring. Den er mye mer behagelig å kjøre over fartsdumper enn 3.
  • Det er merkbart enklere å få plass til tre barneseter bak. Det skyldes delvis at bilen er noe bredere, men også at setene er mye flatere. Isofix-festene er lengre ut mot siden også, slik at det vil være mulig med to seter med Isofix, og samtidig ha plass til noe (eller noen) i midten.
  • Det er mye bedre plass i høyden og til beina i Y.
Del innlegget
Kommentarer

Logg inn for å kommentere

Flere innlegg Eivind Berg

Sparing og investering forklart

Bli med 8500+ andre som ser forbi markedsføringen til bankene og får den informasjonen de trenger.

Herlig! Du er nå medlem.

Velkommen tilbake! Du er nå innlogget.

Herlig! Du har nå meldt deg inn på Eivind Berg.

Herlig! Sjekk eposten din for å logge inn.

Betalingsinformasjonen din ble oppdatert.

Obs! Betalingsinformasjonen ble ikke oppdatert.